Blog


Tijdens klanten opdrachten loop ik soms tegen opvallende zaken aan die marketing of programma management beïnvloeden

Lekker om dit even van je af te schrijven in een blog.

De commissie Borstlap geeft een advies aan het kabinet over de groeiende flexmarkt.
door Guido Meijer bureaulumen 24 januari 2020
Advies door consultants in loondienst: baseer het advies op een model... Nederland kent ongelofelijk veel ondernemers en een enorme flexschil. Met 40% flexwerkers waaronder 1,1 miljoen ZZP’ers is dat een aanzienlijk deel van de totale arbeidsmarkt. Vanuit internationaal perspectief bezien is dat te veel concludeert ook de OESO. Commissie Borstlap gaf gisteren het advies om de flexschil in te perken. Het is tijd voor drastische maatregelen, aldus de commissie . De commissie zal waarschijnlijk onafhankelijk betaald advies hebben ingewonnen bij consultants in loondienst van grote consultancybureaus om tot dit advies te komen. Consultants zijn in het algemeen goed in analyseren, het opstellen van een plan van aanpak en leggen graag een passend model voor dat richting geeft aan een advies. Aangezien ik ook advies geef en me kan verplaatsen in consultants, zal het plan van aanpak om tot een advies te komen er ongeveer zo uit hebben gezien: Stap 1 - Interviews afnemen. We gaan interviews afnemen met als doel een visie te ontwikkelen. Door 10 arbeidsdeskundigen worden interviews gehouden met verschillende groepen in de samenleving. Werkgevers, werknemers, bonden, onderwijsinstanties, werklozen, ZZP’ers en verzekeraars worden geconsulteerd met een vragenlijst die inzicht geeft in de kernvraag: Als jij het voor het zeggen hebt, wat zijn voor jou vereisten in het land waarin jij wilt werken. Het resultaat van deze interviews is samengevat met geeltjes onder WWWD met als kernwoorden: 1. Wendbaarheid: in kunnen spelen op veranderingen in de omgeving 2. Weerbaarheid: in voor en tegenspoed goed kunnen leven 3. Wederkerigheid: collectief goed leven betekent zorgen voor elkaar 4. Duidelijkheid: de arbeidsmarkt moet ordelijk zijn => 4. Ja, hier gaat met mis. Bij de D van Duidelijkheid Niet alleen omdat het niet met een W begint en ook niet omdat ik voor onduidelijkheid ben. Snap je? Maar omdat het resultaat vanuit hokjes- en oud denken is opgeschreven en dus niet meer past bij deze organische en digitale tijd. Borstlap adviseert in het rapport dat er slechts drie rijbanen over moeten blijven en wil duidelijke richtlijnen voor deze drie vormen van arbeid: vaste contracten, uitzendcontracten en zelfstandigen. Richtlijnen zijn goed, echter arbeidsinnovatie komt voort uit ontwikkeling en inzichten. Nieuwe vormen van arbeid is een resultante en passend antwoord op een vraag vanuit de markt. Arbeidsvormen die niet passend zijn worden afgedaan als niet gewenst, terwijl dit toch echt een behoefte invulling is voor ondernemers of consumenten. Gewoon een biertje kunnen tappen Neem nou een horecaondernemer. Zij willen gewoon een biertje laten tappen, zitten niet te wachten op ingewikkeld arbeidsintensief, administratief en juridisch gedoe en besteden dat maar al te graag uit aan payroll specialisten die het voor de ondernemer regelt. En helemaal van deze tijd is platformarbeid. On-demand internetdiensten zoals eten bezorgen, een taxi bestellen of een klusjesman inschakelen, worden door klanten vanwege het gemak dat deze diensten ons bieden alom geprezen. Daarnaast is het niet meer van deze tijd dat je lang voor dezelfde baas blijft werken. Jongeren willen vrijheid en ondernemen hoort daarbij. Kijk naar de enorme toevlucht aan start-ups die de BV Nederland voortbrengt. Oke, graag dan wel met wat vaste zekerheden. Daar heeft de commissie een punt. WWWW, WWWD of DWDD Even terugkomend op de consultants in loondienst die de commissie heeft geraadpleegd en het advies van de commissie: De intentie van de commissie is goed en daar sta ik ook achter, echter ik had als ZZP-c onsultant toch echt de W van Werkelijkheid geadviseerd i.p.v. de D van Duidelijkheid die toch te onduidelijk is. Ook omdat WWWW beter bekt dan WWWD en DWDD andere associaties oproept. Guido Meijer is freelance marketing en programma manager. Het artikel is opgeschreven vanuit de gedachte en ervaring die ik heb na invoering en implementatie van de WAB bij een uitzendorganisatie. Hier is hard gewerkt door ZZP' ers om aan wet- en regelgeving te voldoen, wetende dat de commissie Borstlap met nieuwe inzichten zou komen en na de WAB wederom voor ophef zorgt bij de uitzend/payroll branche. Kijk op www.bureaulumen.nl voor recente projecten zoals het recente project bij Timing . #interim #commissieborstlap #WAB #marketing #ZZP PS: Boven is alleen feedback gegeven op stap 1. Voor feedback op de overige stappen kan uiteraard een goed betaald advies worden ingeroepen (-:
#hydropower, #climate agreement, #sustainability,
door Guido Meijer bureau.lumen 4 juli 2019
This blog is about the potential of small hydro power as an export product for the Netherlands. Unfortunately, the Dutch government did not include this in the climate agreement. A missed opportunity?
infographic klimaatakkoord elektriciteit
door Guido Meijer bureau.lumen 1 juli 2019
De energiesector belooft dat 70 procent van de opgewekte energie in 2030 uit zon en wind zal komen en zegt vanaf 2025 geen subsidie nodig te hebben. Hoe zit dat met energie uit water?
Share by: