Pon - de garage

THUIS VOOR ELKE AUTO: DE GARAGE VAN PON


De after sales markt in de automotive verandert. Verandering in onderhoudsbehoefte en aanbod zorgen ervoor dat het marktaandeel van oudere bouwjaren auto's in het dealernetwerk van Pon onder druk is komen te staan. Voor Pon is dit een kans om met een klantgerichte formule het netwerk van retail partners offensief te versterken. Op basis van klantenonderzoek zijn inzichten ontstaan hoe de klant zijn onderhoud wil zien en wat hij momenteel mist. Deze insights zijn opgenomen in de ontwikkeling van een nieuw onderhoudsconcept: de garage, thuis voor elke auto.

De vraag

Zo transparant de bouwblokken zijn bij de aanschaf van een auto is, zo in-transparant is service en onderhoud van een auto. Ontwikkel voor het dealernetwerk een universeel klantgericht after sales concept, zodat loyaliteit ook verkregen wordt op het onderhoud van oudere bouwjaren auto's. Vanuit deze probleemstelling is het volgende statement ontwikkeld. Wij denken dat service en onderhoud ook transparant kan zijn en laten dat zien met de garage. Helderheid en transparantie in prijs, producten en oplossingen. Omdat we dit zijn en bieden, voelen klanten zich prettig bij ons. Zo helpen we klanten met een goed gevoel op weg. Daarom is de garage een thuis voor elke auto.

Wat maakt de garage uniek

Het garage concept is volledig ontwikkeld vanuit klantinzichten. Het is helder en simpel en durft uitgesproken beloftes te maken. In zijn toon en vorm eigentijds, sprankelend met een gezonde portie lef en voelbare emotie. Helderheid en transparantie in prijs en producten en vriendelijk in zijn uitstraling. Uitgangspunt moet zijn dat iedereen met een goed gevoel weer op weg gaat. 

Uniek aan de garage is dat alle prijzen hetzelfde zijn. De grote en kleine beurt is voor merk en type auto hetzelfde. Zo zijn er geen verrassingen vooraf. Maar ook niet achteraf. De garage biedt namelijk ook een onderhoudsplan op maat aan. In het onderhoudsplan op maat wordt exact aangegeven hoe het met de slijtagedelen is gesteld zodat het geen verrassing voor de klant is als onderhoud en reparatie noodzakelijk is. En mocht vervanging of reparatie nodig zijn, dan ontvangt de klant een jaar garantie op onderdelen, 6 maanden langer dan de BOVAG garantieTijdens het wachten in de "huiskamer" op de reparatie kun je meekijken met de monteurs in de werkplaats door een transparante glazen wand en zijn er wachtverzachters voor kids en klanten. De monteur of voorman legt aan de hand van een echte dwarsdoorsnede van een auto uit waar de delen zitten die vervangen moeten worden. Zo wordt onderhoud transparant en inzichtelijk.
Klanten beloften zijn doorvertaald naar het service concept en medewerkers zijn hierop getraind. Zo kunnen beloftes ook worden nagekomen. In dit filmpje dat bij lancering is gemaakt wordt dit nog verder verduidelijkt. 

Mijn rol

De puzzelstukjes bij elkaar brengen en er één geheel van maken, vervolgens vanuit merkwaarden, klantinzichten en beloftes een formule smeden. Het succes van de garage is het samenspel geweest tussen een sterk innovatie team, goede bureau's en krachtige communicatie. Mijn rol zat tussen marketing manager en formule manager in. Ik heb aan de wieg gestaan van het concept en heb de eerste garage in Boxtel op alle marketing facetten ontwikkeld. Denk dan aan de merk- en formule uitgangspunten, klantenonderzoeken, proposities, customer journeys, klantenproces, communicatie, website en CRM. Uiteraard in goede afstemming met het innovatie team van Pon. Met dank aan design buro Day en reclame buro Eigen Fabrikaat voor vormgeving en campagnes en Valtech voor de eerste oplevering van de website.

Share by: