Ziggo wil dicht bij haar klanten staan en relevant zijn. Door internet diensten en tv kijken te beleven en aan aan te bieden op een plek waar marktleider Media Markt tv's en computer hardware verkoopt, kan de klant zijn informatie gebundeld ontvangen. In 2016 is Ziggo met Media Markt een samenwerking gestart waarbij het retail netwerk van Ziggo grotendeels binnen de rode muren van Media Markt is gepositioneerd. Relevant zijn op een plek waar sales en service plaatsvindt. Een logische samenwerking.
Hoe kunnen twee dominante merken goed samenwerken? Ziggo als marktleider van internet en televisie diensten en Media Markt als marktleider van consumenten electronica. Het succes zit 'm in de wil om samen te werken. Met gemeenschappelijke doelen, een goede projectstructuur, duidelijke processen en afstemmingsmomenten waarin er samen wordt opgetrokken en successen kunnen worden gehaald. Uiteraard met een diepliggende gedachte om de klant de optimale tv en internet beleving te bieden.
Een klantgerichte shop in shop formule
Het retail netwerk van Ziggo is in 2016 veranderd. De eigen winkels van Ziggo en UPC zijn gesloten en het retail netwerk is ondergebracht bij Media Markt. In 2015 werd ik gevraagd om als voorzitter van de stuurgroep een shop in shop formule te ontwikkelen voor Ziggo bij Media Markt. Op basis van onderzoek is een klantvriendelijk concept ontwikkeld dat voorziet in informeren, demonstreren en activeren. Met opvallend vermogen zodat je als klant van Ziggo in de klantreis ook direct ziet waar je binnen de rode muren moet zijn. Feitelijk gezien zijn er twee belangrijke customer journeys. De shopper bij Media Markt die Ziggo min of meer tegenkomt en de Ziggo klant die gericht voor service naar de Ziggo shop in shop naar Media Markt gaat. Beide serviceconcepten worden geleverd met als gemeenschappelijk doel: de beste internet en tv beleving bieden. Met een team van Ziggo en Media Markt is gewerkt aan het ontwerpen en bouwen van 48 shop in shops. Uiteraard met goed getraind en opgeleid personeel met een serviceconcept dat past bij deze formule, juiste proposities, campagnes en merkactivatie op de winkelvloer.
Wat we hebben bereikt
Een retail formule ontwikkelen is een enorme uitdaging, echter deze ontwikkelen midden in een fusie is maakt het extra complex. Stuurgroep veranderingen en management wisselingen zorgen dan voor extra impact. Focus houden, motiveren en communiceren met de juiste personen is dan essentieel. Inmiddels is de Ziggo shop in shop een bekende formule bij Media Markt en draagt deze bij aan de doelstellingen van het Ziggo sales team. Met dank aan SVT branding and design group
voor het ontwikkelen van het verfrissende design.