De uitdaging
Personenauto's zijn tegenwoordig zo goed dat loyaliteit (lees dealerbezoek) aan merkdealers slechts beperkt is tot een aantal bezoeken per jaar. En vaak gaat dit gepaard met noodzakelijk onderhoud, niet echt een feestje voor de klant. Pon wil daarom de klantwaarde en de bezoekfrequentie verhogen bij een dealerbezoek. Daarnaast moet een formule aanvullend zijn aan de dealeractiviteiten en passen binnen binnen de duurzame mobiliteitsclaim van Pon. Dt is de reden waarom de wasstraat is ontwikkeld.
Wat maakt de wasstraat uniek
Onderzoek heeft aangetoond dat twee feiten belangrijk zijn bij autowassen: Mensen willen er niet te lang mee bezig zijn en je auto moet vanzelfsprekend schoon worden. Hoe kunnen deze onderzoeksfeiten nu vertaald worden naar proposities.
Twee uitgesproken beloften zijn uitgewerkt in klantproposities. Bij de wasstraat krijg je een schoongarantie. Ben je niet tevreden, dan wassen we je auto gewoon nog een keer. En wat ook prettig is: we garanderen dat je binnen 10 minuten aan de beurt bent. Je kunt zelfs thuis al bekijken hoe lang je moet wachten. Via de app op je telefoon kun je in de gaten houden of het drukker of juist rustiger wordt in de wasstraat. En is de wachttijd tóch langer dan 10 minuten, dan krijg je van ons € 2,50 wastegoed cadeau. Zo zijn proposities uitgewerkt naar klantbeloftes.
Beloftes moet je echter ook waarmaken. Dit is met videotechniek gerealiseerd. Het kenteken van een auto is tevens je waspas die door camera's wordt uitgelezen. En de data wordt centraal opgeslagen met koppelingen naar het kassasysteem, crm platform en narrowcasting. Zo weten we real-time precies wie jij bent en ontvang jij als klant relevante info over autowassen. Uiteraard AVG proof, want bij de wasstraat doen we dit alleen als jij dit wil. Zoals een melding dat je 8e wasbeurt gratis is en inzicht in de wachttijd van de wasstraat. Via een app en website, blijven we met je in contact. Waarde is toegevoegd door diensten aan te bieden zoals overdekt stofzuigen én gratis je banden oppompen. Want veiligheid op de weg gaat voor alles. Bij de Wasstraat heb je het gevoel dat je auto weer in nieuwstaat is. Zo wordt autowassen leuk!
Wat heb ik bereikt
Bij de wasstraat draait het om operating excellence. Wassen is een technisch goed uit ontwikkelt proces door betrouwbare toeleveranciers zoals WashTec en Holz. Je kunt je dus focussen op klantwaarde met serviceclaims. Die klantwaarde is verkregen door o.a. de juiste proposities te introduceren: schoongarantie en wachttijdgarantie. Daarnaast moeten de processen op orde zijn en heb je mensen nodig die het verschil maken. Voor Pon en dealers betekent de wasstraat een beter lifecycle management van haar klanten. Gemiddeld wast men in een wasstraat 8,2 per jaar, dus cross channel mogelijkheden voor het dealerbedrijf, echter ook mogelijkheden voor de dealer om universele en eigen merken aan zich te binden. Denk aan kleine reparaties en fitting. Met dit concept is het aantal wassingen ten opzichte van de oude wasstraat gestegen met 25% en is klantloyaliteit en winstgevendheid verhoogd. Met dank aan
Day Creative Business Partners
voor het mooie design en denkwerk, samen met het Pon innovatie team.